Gorman-Rupp zelf-centrerende oliegesmeerde asafdichting

Dit artikel gaat over de olie gesmeerde versie van de Gorman-Rupp as afdichtingen.
Deze afdichtingen worden toegepast in de meeste Gorman-Rupp T Series, PA Series (Prime Aire) en industriële pompen zoals de 0 Series, 10 Series, en de 80 Series). In dit artikel wordt stilgestaan bij de seal, waarom Gorman-Rupp deze seal wordt toegepast, en hoe deze moet worden vervangen.

Definities

Tungsten Carbide – Dit is een materiaal dat wordt toegepast voor de afdichtingsvlakken van de afdichting. Tungsten Carbide is een gecombineerd materiaal. Tungsten (wolfram) en Carbide worden gecombineerd in een matrix. In dit geval, is kobalt het gebruikte matrix materiaal.

Het afdichtingsvlak wordt geproduceerd door de materialen samen te voegen in een mal, en onder hoge druk en temperatuur te vormen tot een massief geheel.

Gesinterd Silicon Carbide – Dit is ook een materiaal dat wordt toegepast voor de afdichtingsvlakken van de afdichting. Silicon carbide is een zeer slijtvast materiaal met goede mechanische eigenschappen, hoge temperatuur bestendigheid en goede thermo-shock eigenschappen. Silicon Carbide is een Technisch keramiek en kan op twee manieren worden geproduceerd. Reaction bonded Silicon Carbide wordt gemaakt door delen van Silicon Carbide en koolstof met vloeibare siliconen te vermengen. De siliconen reageren met de koolstof waardoor Silicon Carbide ontstaat. De reactie bindt de Silicon carbide deeltjes. Sintered Silicon Carbide wordt geproduceerd uit pure Siliconen en Carbide poeder met zuurstof vrije toevoegingen. Keramische productie processen worden gebruikt om het materiaal onder inherte atmosfeer te sinteren bij temperaturen hoger dan 2000°C.

Double Floating, Self Aligning – Dit zijn twee eigenschappen die zorgen voor de optimale prestaties van de stationaire e de roterende delen. De elastomeren naast de afdichtingsvlakken zorgen er voor dat de beide delen van de as afdichting zich kunnen zetten als gevolg van as doorbuigingen.

Olie smering : De oliesmering wordt verzorgd vanuit een olie reservoir dat in het pomp ontwerp is geïntegreerd. De olie zorgt voor een film tussen de afdichtingsvlakken wat zorgt voor de smering en voor de afvoer van warmte tussen de afdichtingsvlakken.

Waarom wordt deze afdichting toegepast?

In de jaren 50 van de 20e eeuw, besloot Gorman-Rupp om een nieuwe serie pompen voor met name de GWW toepassingen te ontwikkelen waarbij men weer een stap verder wenste te gaan op het gebied van duurzaamheid en betrouwbaarheid. Gorman-Rupp werkte hierin samen met de bekende afdichtingen fabrikant John Crane en vroeg of Tungsten Carbide, door hen op de markt gebracht onder de naam Carboloy, kon worden toegepast als tweezijdig afdichtings materiaal. Het antwoord van John Crane was simpelweg dat het niet zou functioneren.

Gorman-Rupp is groot geworden door de onmogelijkheden juist te onderzoeken, en het NEE van John Crane motiveerde de technici destijds nog meer om zelfstandig te experimenteren met Tungsten Carbide. Het resultaat was een Tungsten Carbide afdichtingsvlak dat met afstand beter presteerde dan welk materiaal op de markt dan ook.

De overige onderdelen van de as afdichting werden geconstrueerd conform het toenmalige uitwerp uit de Gorman-Rupp T series, die een automatische correctie toelieten als gevolg van as doorbuiging en daarom beter waren dan vergelijkbare ontwerpen van de concurrentie.

De volgende stap was, om het nieuwste ontwerp in te zetten in een uitgebreid testprogramma. Het ontwerp bleek zo succesvol te zijn dat er een patent op werd verleend en in de basis nog steeds met succes wordt toegepast.

In een later stadium is deze innovatieve as afdichting nog ontworpen als een cassette system (cartridge) waardoor de seal nu als 1 geheel is uit te wisselen, in plaats van in losse onderdelen.

Naast Tungsten Carbide biedt Gorman-Rupp ook silicon carbide als materiaal voor de as afdichting. Onder andere hiermee blijven we voorop lopen ten opzichte van de concurrentie dankzij nieuwe, verbeterde afdichtingsmaterialen.

Voor de meeste pompen kunnen we ook gesinterde silicon carbide composiet afdichtingen aanbieden met vrije grafiet. Deze vrije grafiet verbeterd de droogloop eigenschappen en de thermo shock bestendigheid ten opzichte van traditionele sinter materialen. Dit materiaal vergroot ook de PV (pressure-velocity) capaciteit tussen harde afdichtingsvlakken dankzij de aanwezigheid van grafiet.

De olie gesmeerde as afdichtingen zijn standard voorzien van Viton elastomeren. Andere elastomeren zijn beschikbaar voor specifieke toepassingen en pomp vloeistoffen.

De voordelen

De Gorman-Rupp double floating, self aligning, olie gesmeerde as afdichten bieden u diverse voordelen:

Hardheid van de afdichtingsvlakken

Op de zogenaamde schaal van Mohs (1 – 10), is 1 het zachtste en 10 het hardste materiaal (diamant is 10 op de Mohs schaal). Tungsten Carbide scoort een 9 op de schaal van Mosch en Silicon Carbide zit tussen 9 en 10 in. Dit geeft aan hoe enorm slijtvast de Gorman-Rupp as afdichtingen zijn.

Corrosie bestendig

De metalen componenten van de as afdichtingen zijn gemaakt van 316 (18/8) roestvast staal.

Chemische bestendigheid

De elastomeren van de as afdichting zijn beschikbaar in Viton, AFLAS en Neopreen.

Dankzij het doordachte ontwerp en de hoge kwaliteit kan deze as afdichting tegen de hoogste belastingen, chemische invloeden en vele ongunstige gebruiksomstandigheden waardoor ze kunnen worden ingezet binnen een breed toepassingsgebied.

De juiste installatie is daarbij van groot belang. Neem bij twijfel over de keuze, de toepassing en de installatie over de as afdichtingen contact op met onze specialisten. Zelfs voor de allerbeste as afdichten zoals die van Gorman-0Rupp geldt dat de levensduur afhankelijk is van de keuze, de installatie, het gebruik en het onderhoud.

Wanneer is een as afdichting defect en hoe moet deze worden vervangen?

De Gorman-Rupp as afdichting zelf heeft geen onderhoud nodig. Periodieke controle van de smeerolie is aan te bevelen. Deze olie kan vervuild raken door het te verpompen medium of door afname van micro deeltjes van de afdichtingsvlakken. De olie raakt hierdoor vervuild en zal zijn werk (smeren en koelen) minder efficiënt doen. Dit is te herkennen aan een witte kleur van de olie (vermenging met water) of juist een zwarte kleur (vervuiling door micro deeltjes)

Indien na verversing van de olie, de verkleuring weer snel optreedt, zal de as afdichting moeten worden vervangen.

Kijk voor de exacte procedure bij het vervangen van de afdichting is de pomp documentatie of vraag het onze specialisten. Onderstaand staan enkele algemene aanwijzingen voor het vervangen van as afdichtingen:

1. Demonteer de as afdichting uit het pomphuis. Reinig alle delen zorgvuldig en controleer de onderdelen op slijtage en/of beschadiging. Verwijder eventuele bramen die de nieuwe  
as afdichting kunnen beschadigen bij montage. Voer de oude afdichting onderdelen af op de daartoe bestemde wijze. Gebruik geen oude- en nieuwe as afdichting onderdelen door elkaar heen.

2. Prepareer het stationaire deel van de as zitting , Item A, door het aanbrengen van een dunne laag olie op de o-ring aan de buitenzijde van het stationaire deel. Verwijder het stationaire vlak, Item B, van de stationaire zitting.

3. Druk de stationaire zitting van de as afdichting in de afdichting plaat, Item B, let er op dat o-ring richting de waaier komt te zitten. Draai de afdichting plaat om en controleer of de stationaire as afdichting zitting correct en haaks is gemonteerd in de hiervoor bestemde boring.

4. Installeer het stationaire vlak van de as afdichting , Item C, in de zitting met de afgeschuinde buitenzijde richting de afdichting zelf. Reinig het stationaire deel van as afdichting met een schone, niet pluizende doek. Gebruik bij het reinigen een contact cleaner / spray.

5. Indien van toepassing, monteer de o-ring, Item D, op de pomp as.

6. Installeer de as afdichting plaat in het lager huis.

7. Wanneer de pomp gebruik maakt van de zgn. shaft sleeve, Item E, installeer dan de kooi en balg combinatie, Item F, op de pomp as. Gebruik hiervoor olie die niet dikker is dan de SAE 30 olie die ook in het oliebad van de pomp wordt toegepast. Gebruik geen Vaseline, Never-Seize, vet of een smeermiddel zoals siliconen of STP. De SAE olie wordt alleen gebruikt om de montage van de kooi en balg combinatie makkelijker te maken. Te veel olie, of de verkeerde olie, zorgt ervoor dat de as afdichting gaat slippen op de as, in plaats van meet te draaien.

8. Installeer het roterende deel van de as afdichting vlaken, Item H, in de kooi en balg met de vlakke zijde tegen de balg en de afgeschuinde kant in uw richting. Reinig de roterende as afdichting met een schone, niet pluizende doek. Gebruik bij het reinigen een contact cleaner / spray.

9. Schuif de bus, inclusief kooi en balg en het roterende afdichting vlak, op de pomp as tot dat de beide afdichtingsvlakken elkaar raken.

10. Gebruik een tweede bus, of een paar schroevendraaiers en druk de bus door de balg totdat deze de verdikking op de as raakt.

11. Installeer de veer, de centrerende veerring, en het juiste aantal vulringen (shims), Items I, J en K, om zo de juiste speling te krijgen tussen de as afdichting plaat en de waaier.

12. Installeer en borg de waaier.

13. De mechanische as afdichting is gesmeerd met SAE 30 motor oile. Vul de oliekamer met schone olie tot het juiste niveau.

Lees de specifieke werkplaats instructies zorgvuldig door , voordat u begint met werkzaamheden aan uw Gorman-Rupp pomp. Bij de as afdichtingen wordt altijd en uitgebreide handleiding verzorgd, bestudeer deze ook aandachting. Bij twijfel of voor advies kunt u contact opnemen met onze pomp specialisten.

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.